شبکه انديشمندان قم
کد خبر : 90037
تعداد بازدید : 1480

جلسه هم اندیشی اساتید روش تحقیق

جلسه هم اندیشی اساتید روش تحقیق به مناسبت هفته پژوهش جلسه هم اندیشی اساتید روش تحقیق با حضور اقایان دکتر صلاحی ،دکتر کریمی ، استاد اصغری و اقای شجاعی درمحل کتابخانه حوزه علمیه اما رضا (ع) برگزار گردید حجت الاسلام والمسلمین همتی معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا (ع) هدف از برگزاری نشست را آسیب شناسی و ارایه راهکار هایی درجهت روند مهارت آموزی طلاب قلمداد کرد دراین نشست هرکدام از اساتید به ترتیب به بیان نقطه نظرات واسیب ها وچالش های حوزه پژوهش پرداختند.

 

استاد اصغری :

با ید به طلاب اجازه دهیم مطابق با  گرایش وعلاقه خود به تحقیق و پژوهش بپردازد. متاسفانه برای پژوهش در حوزه جایگاه ویژه ای تعریف نشده است ما در حوزه فقط کتاب می خوانیم و به پیش می رویم اما وقتی وارد فضای ارتباطی با دانشجویان پزشکی شدم با موضوعات پژوهشی اشنا شدم گفتند باید مقاله نوشت تا این که برای کنگره ای درمشهد مقاله ای باعنوان شفا درقران نوشتم ورتبه اوردم .همین امر باعث تشویق بنده برای ادامه کار شد . امروزه متاسفانه دسترسی طلاب به نرم افزارهای پیشرفته کم است باید حداقل دو واحد اشنایی با نرم افزارهای نور در حوزه تدریس شود .

دکتر صلاحی :

فضای حوزه کم تر پژوهش گر است تجربه ای که داشتم این بود که کتاب بهتر بنویسیم را از اقای رضا بابایی مبنا قرار دادم که درس نامه جامع وجمع جوری است مراحل درست نویسی ساده نویسی و زیبا نویسی برای طلاب  را بیان می کند

قبل از همه این ها طلاب  باید با فضای ادبیات انس بگیرند ما در دوره طلبه گی مباحثه مثنوی وحافظ وگلستان داشتم در کلاس به طلاب گفتم یک متن از گلستان را انتخاب کنید وبخوانید بدون استثنا همه غلط داشتند . ما با نثر قدیم فاصله گرفته ایم .نظرم این است که باید در روش تحقیق  علم محور باشیم هر کسی به دنبال روش پژوهش در علم مورد علاقه خود باشد

شجاعی :

ما تحقیق را جدی نگرفته ایم نکته بعدی این که همه توانایی تحقیق ندارند طلاب ما به فراوردههای تحقیقی جهان و کشوردسترسی ندارند هم چنین باید نوجه داشت تحقیق نیاز به یک پشتوانه مطالعاتی دارد ومطالعه ما کم هست ما جدای از این که نمی نویسیم نمی خوانیم نوشتن فقط با نوشتن به دست می آید ابتدا باید جسارت به نوشتن را آموزش دهیم

کریمی :

یک نگاه نادرستی که امروزه طلبه ها دچار شده اند این است که طلبه گی را درقالب یک زیست معنی می کنند در حالی که عنوان حوزه علمیه محتوای ان را هم مشخص می کند حوزه ای که درآن علم است یعنی باید دران ظهور وبروز علمی اتفاق بیفتد ما در دانشگاه استادی داشتیم تاکید می کرد پیشوند اخوند ملاصدرا را به کار ببرد بعد متوجه شدم این کلمه ناظر به این است که می خواست به دانشجوها بفهماند که ملاصدرا برای حوزه بوده است کارکرد حوزه در جهار محور قابل تعریف است یک متفکر دوم استاد سوم پژوهش گری چهارم ترویج علم چهره ای که امروزه در میان دانشگاهیان از ما متصور است این که طلبه ها نماز می خوانند و امرار معاش می کنند موعظه می کنند مریدانی دارند اما هماورد علمی نیستند درحالی که این همه ثروت عظیم در سنت تاریخی ما نهفته است .باید درمقام عمل میان طلاب تفکیک ایجاد کنیم پژوهش گر جوان ترویج گر است از یادداشت نویسی شروع کنیم یا نظر دیگران را تقریر کنیم هم چنان که کتاب درامدی برفلسفه کانت یک گزارش از فلسفه کانت به شمار می رود .

با تعداد کم باید شروع کرد با ده نفر شروع کرد علامه با سه نفر شروع کرد ورسید به ده نفرنکته دیگر این که حوزهها در تشویق ضعیف هستند طلبه ها در پایه های پایین تر باید کار مهارتی انجام دهند از بین بردن وحشت با کار مهارتی قابل جبران است ماهی یک یادداشت کوتاه از طلبه بخواهیم . 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :