شبکه انديشمندان قم
کد خبر : 53194
تعداد بازدید : 1385

جلسه مشترك

جلسه مشترك حوزه هاي علميه امام رضا(ع) و حضرت عبدالعظيم (ع)


جلسه مشترك حوزه هاي علميه امام رضا(ع) و حضرت عبدالعظيم (ع)

صج روز سه شنبه 93.3.20 جمعي از مديران و اساتيد حوزه علميه امام رضا(ع) جهت بازيد و تعاملات حوزه آموزشي از مدرسه علميه حضرت عبدالعظيم حسني(ع) شهر ري ديدار كردند،

دراين ديدار  حضرت آيت الله رشاد (رئيس شوراي مديريت حوزه هاي علميه استان تهران)، حضرات حجج الاسلام آقاي پناهيان، حميد محمدي، تقديري و قاسمي بهمراه  معاونان و اساتيد محترم دوحوزه ي مباركه حضور داشتند، ابتدا در جلسه گزارشي پيرامون مباحث امور آموزش حوزه ي حضرت عبدالعظيم توسط اساتيد مربوطه به حضار ارائه شد، در پايان جلسه سخنراني حضرت آيت الله رشاد در جمع طلاب آن حوزه پيرامون تاريخچه حوزه هاي علميه و رسالت امروز حوزه ها، ايراد گرديد و سخنراني با پرسش و پاسخ طلاب به اتمام رسيد .

اين مراسم با زيارت مرقد مطهر حضرت عبد العظيم حسني (ع) و قرائت فاتحه بر مزار آيات عظام حاج آقا مجتبي تهراني و آيت الله خوشوقت و... به پايان رسيد.


بخشي از سخنراني استاد رشاد در جمع طلاب حوزه علميه حضرت عبد العظيم حسني (ع)


آيت الله  رشاد:


شاخصه تحول درحوزه بازگشت به هویت حقیقی حوزه است


استاد رشاد: لازمه و شاخصه تحول درحوزه بازگشت به هویت حقیقی حوزه است لذا لازم است در مسائل تربیتی، معیشتی، 


آموزشی، رفتاری، تحقیقی و زی طلبگی و شناسایی و احیاء سنت ها نگرش و تحولی اصولی داشته باشیم.

علی اکبر رشاد توليت محترمرحوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران با اشاره به جایگاه والای حوزه در حراست از ارزش های 

دینی و معنوی اظهارداشت: حوزه یک جریان مستمر و پیوسته است. یک جریان تاریخی ودر بین نظام ها مهم ترین پویاترین نظام 

علمی به شمار می رود.

وی با تشریح تاریخچه تاسیس حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: درحقیقت حوزه به دست مبارک حضرت ختمی مرتبت محمد 

مصطفی(ص) تأسیس شد یعنی همان زمانی که ایشان قرآن را آورده و تعلیم فرمودند، در واقع حوزه آغاز شد وبه واقع اصحاب 

بزرگوارایشان اولین شاگردان حوزه بودند وائمه طاهرین علیهم السلام هم این راه را ادامه دادند.


 استاد رشاد: با اشاره به سابقه هزارساله حوزه های مترقی شیعی گفت: به تعبیرامروزی وکلاسیک دست کم از عهد شیخ الطائفین از

سال 448 که ایشان پس ازآتش گرفتن کتاب خانه بزرگ شان دربغداد به نجف منتقل شدند حوزه شیعه به دست اوتأسیس شد و ازآن 

تاریخ تاکنون حدود 1000 سال می گذرد. ایشان مؤسس حوزه شیعه هستند البته حوزه های درس امام صادق (ع) با 4000 شاگرد، 

جزو قدیمی ترین حوزه های شیعی محسوب می گردد.

استاد، محقق و پژوهشگرحوزه های علمیه حوزه را یک جریان پیوسته با هویت واحد توصیف کرد و ادامه داد: قطعا اگر حوزه 

هویت خود را از دست دهد هستی خود را از دست داده است و آنچه می ماند دیگر حوزه نیست. اگر قبول کنیم که حوزه اسلام، 

تشیع و مکاتب اهل بیت علیهم السلام را تا به امروزحفظ کرده، آن موقع در صورت نابودی هویت حوزه، اسلام به مخاطره خواهد 

افتاد وآنچه بعد ازافول و سقوط حوزه باقی می ماند اسلام نخواهد بود.

وی با انتقاد از رویه ای که "الازهر" درپیش گرفته گفت: آنچه که درجهان اسلام امروزوجامعه اهل سنت اتفاق افتاده این است که

همچنان الازهرالشریف که بزرگترین حوزه اهل سنت با 700 هزاردانشجو و با سابقه است متاسفانه ازمعنا و رسالت حقیقی خود 

تهی شده و به دانشگاه تبدیل شده است و بسیاری از فارغ التحصیلان آن منشاء بلایای امروز درجهان و به ویژه جهان اسلام هستند.

استاد رشاد تصریح کرد: تصورمی کنم اگر با دقت بررسی شود منشا برخی جریانات تکفیری از همین فارغ التحصیلان 

الازهرالشریف هست. برخی مشاهیر و مفتی های فراملی آن ها که در دنیای اسلام جایگاه بالایی دارند مرد عمل نیستند و تنها اهل 

حرف و شعارند و کسانی را تربیت می کنند که جنایات بی شرمانه و بی رحمانه ای را مرتکب می شوند. البته درمجموع درپشت 

سراین ها، جریان استکبار و صهیونیسم قراردارند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که اگر حوزه را حفظ نکنیم مثل این دانشگاه تبدیل به یک تهدید برای جهان اسلام خواهد شد. برای 

حفظ این هویت باید با دقت کامل روی شاخص های هویتی خودمان تاکید کنیم. حوزه باید حوزه بماند. یک راه برای حفظ حوزه و 

مقابله با تهدیدات و آسیب های امروز برای حوزه ها، باید هویت تاریخی حوزه را شناخته و آن را احیاء کنیم آن موقع حوزه کار آمد 

خواهد شد. باید توجه داشته باشیم سربازان امام زمان (عج) در لباس روحانیون و علما تا امروزدین را حفظ کرده اند.


توليت حوزه علمیه امام رضا علیه السلام با اشاره به تحولات متنوع علوم و معارف دردنیای امروزگفت:  امروزعالَم دین شناسی 

و الهیات متحول شده است و ده ها موضوع دراین زمینه ها به وجود آمده است. در  حوزه فلسفه دین صدها دانش نامه چندین جلدی 

داریم. مکاتب جدیدی که به ذهن ما طلبه ها خطورنکرده است لذا باید گفت درجهان امروز دین و اندیشه و فلسفه دین است که جهت 

می دهد.

وی با بیان کارکرد های فلسفه دین درجهان امروزیادآورشد: فلسفه دین هم پایگاهی است برای تهاجم به دین و ضربه زدن، وهم 

پایگاهی برای دفاع از دین به شمار می رود. دین درتعریف عرفی امروز از هیچ جبهه ای به اندازه فلسفه دین ضربه نخورده 

است.

استاد دروس خارج حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم تحول و اسلامی شدن علوم درجامعه گفت: حضرت آقا فرمودند بعد از 

اسلامی شدن حکومت نوبت اسلامی شدن جامعه است. جامعه ما اسلامی نخواهد شد تا علوم ما اسلامی نشود.امروزعلوم انسانی 

غیراسلامی و احیانا سکولاردردانشگاه ها و برخی مراکزعلمی  جوان ها را از ما می گیرد و لذا باید این علوم را از پایه و اساس 

درست کرد و تا زمانی که جایگاه ارائه علوم اسلامی به نام حوزه درست نکنیم علوم ما اسلامی نخواهد شد برای اینکه علوم 

اسلامی تعیین کننده سبک زندگی است.

دراین دیدارکه به میمنت ولادت فرزند گرانقدرآقا اباعبدالله الحسین علیه السلام و روز جوان برگزارشده بود آيت الله  رشاد درابتدای 

سخنان خود با تبیین جایگاه والای حضرت علی اکبر علیه السلام گفت: حضرت علی اکبرعلیه السلام شأن وجایگاه استثنایی در میان 

شهدای کربلا دارد و شخصیت خاصی در بین اهل بیت. در زیارت عاشورا هم بعد از نام سیدالشهدا (ع) نام مبارک ایشان آمده است. 

یعنی السلام علی الحسین(ع) وعلی علی ابن الحسین(ع) بعضا تصورمی شود منظورازعلی بن الحسین(ع) نام امام سجاد (ع) است 

اما مقصود حضرت علی اکبر (ع) است.

وی ادامه داد: مرتبت امام سجاد علیه السلام مرتبت خاصی است. ما موظفیم به محضر آن بزرگوار ادای ادب و احترام کنیم.اما 

حضرت علی اکبرعلیه السلام شبیه ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) بودند. نقل است بعد از حضرت سیدالشهدا و حضرت عباس ابن 

علی (ع)، ایشان جایگاه بسیار ویژه ای دارند. البته دربیان مبارک امام سجاد (ع) درخصوص شأن حضرت عباس علیه السلام آمده 

است که جایگاه ایشان دربهشت بسیاروالا و ایشان دوبال دارند وهمانند جعفر طیار پرواز می کنند.


استاد رشاد با تاکید بر ضرورت حفظ روحیه انقلابی درشرایط امروزاظهارداشت: یکی از روشنفکران معاصر می گوید: "حضرت

علی(ع) خصوصیتش این بود که بعد ازانقلاب هم انقلابی ماند" این کلام برای ما که 35 سال از انقلاب مان گذشته خیلی معنی 

دارد.هنوز که هنوز است حاکمان اصلی ما و رهبرمعظم انقلاب ما انقلابی است و انقلابی مانده است.

وی افزود: رهبرفرزانه انقلاب اخیرا ضمن سخنان گهربارشان خطاب به غربی ها فرمودند که من که دیپلمات نیستم من انقلابی ام. 

فرق است بین یک دیپلمات محافظه کار و معامله گر و یک شخصیت انقلابی. حضرت امام خمینی(ره) هم به عنوان یک شخصیت 

مؤسس و بانی نظام مقدس جمهوری اسلامی، تا آخرین لحظه انقلابی بودند و اگرده ها سال دیگرهم عمرداشتند همچنان انقلابی می 

ماندند.

رئیس شورای مدیریت حوزه های علمیه استان تهران تاکید کرد: امام(ره) قبل ازانقلاب زمانی که در ترکیه پاریس وعراق درغربت 

و محدودیت می زیست و پس ازانقلاب و دراوج اقتدارشان نیزهمچنان انقلابی ماند و انقلابی زیست و بساط زندگی، طرز فکر، 

سبک زندگی و بیانات و مواضع شان همان بود.

وی با اشاره به اولین بیانیه ای که امام راحل(ره) صادرفرمودند گفت: دراولین بیانیه ایشان در سال 1320 که بعدها در کتابخانه 

وزیری شهر یزد پیدا شد، درآن بیانیه هم همان شخصیت امام(ره) در 73 سال پیش زمانی که ایشان کمتر از 40 سال داشتند، 

آشکاربود وهمه آنچه در این بیانیه آمده تا آخر حیات شان رعایت شد.

استاد رشاد: این انقلاب را انقلاب جوانان عنوان کرد و افزود: امام(ره)، به لحاظ روحیه، ادبیات، جهت گیری و مواضع جوان بودند 

هرچند به لحاظ سنی بالاتر بودند اما جوان تر می اندیشیدند و با نشاط تراز جوانان سخن می گفتند و مبارزه می کردند. امروز هم

انقلاب روی  دوش جوانان است و به رغم گذشت 35 سال از انقلاب و این دوره گردش نسلی و قرن عرفی از انقلاب، نسل دوم 

وسوم و چهارمی ظهورکرده که درست مثل همان نسل اول فکر می کند و عمل می نماید و بازهم تکیه گاه انقلاب همان نسل جوان 

است.

توليت حوزه علمیه امام رضا علیه السلام: درپایان با اشاره به انتقال نسل به نسل و سینه به سینه ی روحیات انقلابی دربین جوانان

ایران اسلامی گفت:بیش از36 هزار دانش آموزشهید دردوران دفاع مقدس برای حفظ اسلام وانقلاب اسلامی دادیم وامروزدرست مثل 

همان زمان جوانان ما پای انقلاب هستند.

 دريافت فايل صوتي