شبکه انديشمندان قم
کد خبر : 250553
تعداد بازدید : 42

برگزاری کرسی آزاد اندیشی در حوزه علمیه امام رضا علیه السلام

در راستای منویات مقام معظم رهبری طی سلسله جلسات کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام کرسی نقد نظریه مدل سازی شریعت بر اساس فرایند بهینه سازی مقید پویا در روز سه شنبه 13 آذز ماه برگزار گردید. نظریه پرداز حجت الاسلام داودی پور به دنبال ارائه تبیینی ثبوتی از وجود عناصر موقعیتی در دین است و آقایان دکتر پیغامی و حجت الاسلام گودرزی به نقد نظریه می پردازند.

b000f54010b90ffe9dbfdfc55c510ce8ab257797.jpg108f616b8a562dbc67c667b3ceb98a1f58600acc.jpgf62c9456724004cc67bcae4c0a40b0cce908a3f0.jpg


undefinedundefined


جلسه  با قرائت قرآن كريم آغاز شد، سپس مجري نظريه پرداز و ناقدين را دعوت به جايگاه كردند، و پس از معارفه نظريه پردازحجت الاسلام والمسلمين  فرهاد داودي پور و ناقدين جناب آقاي دكتر عادل پيغامي و حجت الاسلام والمسلمين علي گودرزي نظريه پردازحجت الاسلام والمسلمين  داودي پور نسبت به تشريح موضوع پرداخت

دراين نظريه تحت عنوان مدل سازي شريعت بر اساس فرايند بهينه سازس مقيد پويا، با مقدمه اهداف و ارائه آغاز نمود

حجت الاسلام داودي پور گفت: هدف از ارائه ي نظريه ارایع تبیینی ثبوتی برای لزوم برقراری قید ایرانی بودن در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می باشد.

نظریه پرداز اصول موضع سه گانه ای را برای نظریه بر این اساس طرح نمود :احكام شريعت تابع مصالح و مفاسد واقعي هستند و اصل دوم ميزان مصلحت یامفسده احکام با یکدیگر متفاوت است. و اصل سوم آگاهي شارع مقدس به میزان مصالح و مفاسد افعال می باشد. بر این اساس شریعت الهی به عنوان تنها راه رستگاری انسان ها درصدد ارایه برنامه رفتاری برای زندگی انسان است. از طرفی انسان به جهت خلقت مادی خود و زندگی در دنیا با محدودیت های بسیاری مواجه است که مانع می شود تا بتواند همه رفتارهایی را که به سعادت او می افزایند انجام دهد. بنابراین شریعت الهی باید برنامه رفتاری ای را ارایه کند که انسان در پرتو عمل به آن و با توجه به محدودیت های زیستی و مادی ای که دارد بتواند به بیشترین سطح ممکن از سعادت دست یابد.  از اینجاست که پروردگار متعال باید از بین همه رفتارهای سعادت آفرین فقط بعضی را در برنامه شریعت قرار دهد و بعضی دیگر را از این برنامه خارج سازد و در مسیر این انتخاب از الگوی بهینه سازی مقید پویا استفاده می نماید.

آقاي دكتر عادل پيغامي : در مقام نقد اين چنين بيان كردند: اصل ورود به قضيه مهم است اين شروع است نه الزاماً خروجي آن ، و اينكه ما چگونه مي توانيم اتفاق را فهم كنيم ترجمه ي پدبده به زبان رياضي منطقي است حكمت شارع مقدس بايد ترجمه شود به زبان منطق صورت نه ماده يكي از آن رياضيات است و عقلاني است كه رياضيات نظري است اگر بتوانيم پديده را به زبان رياضي ترجمه كنيم يك فرصت است براي تفكر وقتي به هندسه در مي آيد و اينكه آيا زبان شارع مقدس را مي شود به رياضي ترجمه كرد؟

رياضيات شاخه هاي مختلفي دارد و انسجام به ذهن مي دهد اشكال اين محدوديت هاي نظريه پردازي را بجث نكرده بحث رياضيا منظق دارد و مثال هايي هم بايد داشته باشد و بطور جدي آن در بخش هاي عباديات اين نمودار تابع محدوديت است سؤال تابع توابع مقعر باشد بجاي تغييرات تابع دنياي قطعيت است كه بايد مشتق كنار دنياي قرار گيرد آن بايد مشخص شود و مشتق كنار برود نكته ي اساسي: بخش مهم آن فرمايشات علامه دلالت آن ما نيازمنديم كه بدانيم درجه ي دنيايي قرار گرفتيم و رابطه آن مشخص شود و بعد اقتصاد اسلامي است كه در بخش رياضيات جوابگو نيست و در مقاله ي شما مثال نيست و حله مسئله نبود كه الگوريتم اجتهاد بدست آيد مثال جاي بيشتر داشت

حضرت حجت الاسلام والمسلمين علي گودرزي: ضمن تشكر نظريه نظريه پرداز بين رشته اي است معمولاً لغزشگاه هاي زياد و فرصت هاي زياد دارد و از شجاعت ايشان تشكر كردند، در اين نظريه اصطلاحات زيادي از جمله فلسفه اصول و ديگر علوم بكار برده شده كما اينكه هر علوم منطق خاص خودش را دارد بنحوي كه بايد محدوديت ها و نقايص ديده شود اين در مقاله خلع وجود داشت اين تدوين نفس الامري است و فعل شارع نقدس آيا با اعتباري رياضيات يكسان است؟ مانند تسلسل كه در عالم رياضيات است يا خير يا علم اقتصاد كه علم اجتماعي است واصطلاحات و  مفاهيم آن شايد نشوداستفاده كرد، بعد در باره ي ببحث كمي ديدن كيفيات مفهوم سعادت بايد تعريف شود تعريف مادي صورت گرفته و كمي كردن آن مشكل است و بعد با نظر علامه با خلل و نقص است فلسفه علوم اجتماعي نقل قول شد اصالت جامعه و اصالت فرد در علوم اجتماعي است و عنوان مدل سازي شريعت بر اساس بهينه سازي بايد تشريع جاي شريعت گذاشته شود و نگاه مبالغه آميز با بحث تزاحم و ويژهگي هاي دنيا تزاحم دارد تشريح شارع بايد عمومي و متغير ها لحاظ شود

جناب آقاي ابراهيمي از طلاب برجسته و نمونه ي حوزه نسبت به نقد نظريه پرداز پرداخت و گفت اي كاشكي شما مقاله از قبل براي مطالعه قرار مي گرفت،دوم فيزيك و رياضيات گام اول ابتدائي بود اما از رياضيات آن زمان براي استفاده از نظريه پرداز نمي توانيم استفاده كنيم آلآن مدل رياضيات قوي تر شده و ابزار هاي قوي تري هست دوم ثبوت يك سري اشكالاتي را رفع مي كند نه همه را  اين ايراد وارد است  و بعد يبوت قبل از مكلف و قبل از انشاء بحث دارد در مقام انشاء حكم با فعليت و امتثال بايد به آن پرداخته شود و بعد مثال اجتماعي نمي شود مانند نماز و قرآن كنار هم محدوديت است و نظريه پرداز را دچار تسلسل مي كند اصولاً موضوع مصلحت سبديه نداريم بايد ثابت شود شارع فعل خاصي نگاه مي كند در باب صلوه فعل ديگري را نمي شود نگاه كرد شما ثابت كنيد شارع مقدس سبدي نگاه مي كند اين اگو هاي به مقام تزاحم امتثالي كاري ندارد و شما نظريه رادر پست سر مقام اثبات و ثبوت پنهان كرديد

سپس حجت الاسلام داودي بعلت فرا رسيد وقت نماز  ضمن تشكرو پاسخ مجدد كوتاهي از مداقه ناقدين نمودند و پاسخ آنان را  دادند

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :