شبکه انديشمندان قم
کد خبر : 194955
تعداد بازدید : 560

برگزاری کرسی آزاد اندیشی هویت طلبگی

حجه الاسلام همتی مدیر مئرسه علمیه محمدیه اهداف این کرسی آزاد اندیشی را این چنین بیان فرمودند: 1. مطرح شدن مباحث در سطح علمی 2. پرداختن به تمام زوایای موضوع مطرح شده 3. تمرین مباحثه و مناظره علمی 4. فرهنگ سازی کرسی آزاد اندیشی


بسمه تعالی

موضوع: سلسله جلسات هویت طلبگی چسیتی ـ چرایی ـ چگونگی

کرسی آزاد اندیشی طلبگی راس ساعت ۱۳ روز شنبه با حضور مسئولین حوزه امام رضا برگزار گردید.

حجه الاسلام همتی مدیر مئرسه علمیه محمدیه اهداف این کرسی آزاد اندیشی را این چنین بیان فرمودند:

1.    مطرح شدن مباحث در سطح علمی

2.    پرداختن به تمام زوایای موضوع مطرح شده

3.    تمرین مباحثه و مناظره علمی

4.    فرهنگ سازی کرسی آزاد اندیشی

حجه الاسلام همتی با بیان اینکه همین گعده های درون حجره آینده شما را تشکیل می دهند افزودند که سیر زندگی و آینده هر فرد بسته به فعالیتها و کارهایی است که در این حجره ها صورت می گیرد و در ادامه از دو گروه موافق ومخالف موضوع کرسی آزاد اندیشی که «فعالیت فرهنگی» آری یا خیر؟ به بیان این نکته پرداختند که بستر کار فرهنگی گاهی در مدارس و گاهی در جامعه و هیئت های مذهبی پیگیری می شود و گاهی هم امرار معاش آن فرد را تامین می کند.

موافقین این گونه طرح موضوع کردند که در ابتدا فرهنگ را باید بشناسیم تا اینکه این شناخت منجر به تائید کار فرهنگی شود و در پاسخ به این سوال مقدر که کسی که کار فرهنگی می کند ثمره اش ذبح علمی است توضیح دادند که می شود با برنامه­ریزی درست یش رفت و به هر دو وظیفه دست یافت.

و اینکه هر فرد باید قبل از طلبگی هم کار فرهنگی کرده باشد و امر به معروف و نهی از منکر و جهاد، طلبه و غیر طلبه نمی شناسد و هر کس در هر موقعیتی باید به وظیفه خود عمل نماید و اینکه ارشاد وظیفه همگانی است.

در ادامه ناقدین کار فرهنگی اینگونه جواب دارند که کار فرهنگی باید تعریف شود و به گونه ای پیش رود که به درس لطمه نخورد و طلبه باید به وظیفه اصلی خود که درس خواندن است بپردازد و دیگر اینکه کار فرهنگی مرتبه دارد و مراتب آن باید رعایت شود و بهتر آن است که از نزدیکان شروع شود اینکه کار فرهنگی مهم است ولی زیر ساختهایی دارد که بهترین آن علم است و وظیفه ذاتی یک طلبه نظریه پردازی است. برای ورود به کار فرهنگی باید تهذیب صورت گرفته باشد و زمان ورود و توانایی هر فرد برای انجام کار فرهنگی مهم است.

بعد از ادله ناقدین جمعی از شرکت کنندگان که موافق کار فرهنگی بودند نظراتی را بیان فرمودند که مهمترین آنها به شرح ذیل است :

1.    در ابتدای کار فرهنگی نیاز به علم خاصی نیست .

2.    کار فرهنگی یک هنر است و نیاز به کار بزرگ انجام دادن نیست چه بسا کارهایی صورت گرفته که در ابتدا به صورت فردی و یا محله ای بوده اما در حال حاضر به بزرگ ترین کار فرهنگی تبدیل شده است مثل تصویر شهدا بر سر در کوچه ها .

در انتها یک جمع بندی از طرف موافقین کار فرهنگی صورت گرفت و آن اینکه کار فرهنگی باید منسجم و نظام­مند باشد و در سطح هر فرد باید کار فرهنگی صورت پذیرد ، دغدغه های فرهنگی برای خیلی از بزرگان مسئله و مورد توجه است. رهبری نسل جوان یک وظیفه عمومی است پس از ابتدای طلبگی باید شروع کرد و برای کار فرهنگی تیم سازی کرد که در فردایی نه چندان دور با مشغله های آینده دیگران نیز بتوانند کار فرهنگی کنند.

آمارها از کم شدن سن افراد برای بزه­کاری حرف میزند و کار فرهنگی باید شروع شود و دیگر اینکه انحراف در سه صورت و سه موطن است :

1.    انحراف علمی

2.    انحراف روانی

3.    انحراف اجتماعی

که در دو صورت و موطن آخر نیاز چندانی به علم نیست.

جمع بندی به عمل آمده برای جلسه آینده به این صورت است که پنج محور را اساس توجه و کانون توجه قرار باید داد:

1.    ظرفیت سنجی

2.    کار علمی

3.    زمان شروع

4.    مکان

5.    نوع کار که به صورت فردی است یا سازمانی

واینکه گستره محتوا در دو صورت است:

1.    عمومی ؛ مثل کار مقام معظم رهبری و .....

2.    تخصصی ؛


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :